Procedures bij ziektemeldingen

Mensura en Indiville voerden samen een onderzoek bij 1355 werknemers en 511 werkgevers in België (mei 2024). Daaruit bleek dat de basisprocedures rond ziektemeldingen in het algemeen duidelijk zijn vastgelegd. Zo weet 96% van de werknemers bij wie ze zich moeten melden bij ziekte. Ook geeft 80% aan dat de procedures rond afwezigheid intern helder worden gecommuniceerd.

“Uiteraard is het goed dat bedrijven al in een bepaalde mate bezig zijn met de aanpak van verzuim,” zegt Bart Teuwen, verzuimexpert bij Mensura. “Toch is er ruimte voor verbetering om die aanpak nog meer proactief te maken. Overzichtelijke procedures zijn belangrijk, maar je hebt een breder structureel kader nodig om verzuim doeltreffend aan te pakken.”

Bedrijven met een verzuimbeleid leggen bijvoorbeeld vaak de focus op heldere procedures (54%). Een minderheid heeft ook aandacht voor de verschillende rollen en verantwoordelijkheden (35%), een visie op verzuim (31%) en het (verplichte) collectief re-integratiebeleid (24%). Daar liggen duidelijk nog mogelijkheden om het beleid te versterken en (meer) duurzame resultaten te behalen.

“Overzichtelijke procedures zijn belangrijk, maar je hebt een breder structureel kader nodig om verzuim doeltreffend aan te pakken.”

Verzuimcijfers opvolgen

De opvolging van verzuimcijfers blijft een aandachtspunt. Momenteel doet 23% van de bedrijven dat nauwkeurig. Iets meer dan de helft (52%) zegt dat ze de ziektemelding en het ziektebriefje registreren volgens de procedure in het arbeidsreglement, maar dat er verder geen acties worden ondernomen. Slechts 38% van de bedrijven onderneemt ‘altijd gericht actie’ bij hoge verzuimcijfers. Verzuim blijft zo nog te vaak een hoofdzakelijk administratieve aangelegenheid.

“Een succesvol verzuimbeleid kan eigenlijk niet zonder een goede cijfermatige onderbouw,” merkt Bart op. “Ook regelmatig communiceren rond verzuim en re-integratie maakt een wereld van verschil. 21% van de bedrijven heeft wel een visie op verzuim, maar die is niet vertaald naar acties of bekend bij de werknemers. Heb je bijvoorbeeld al eens aan verzuimsoftware gedacht? Die zet elke ziektemelding automatisch om in actiepunten, inclusief meldingen voor alle betrokkenen.”

Wat zijn de voordelen van een proactief verzuimbeleid?

Bedrijven met een eerder reactief verzuimbeleid vertrekken vanuit een goed startpunt: duidelijke procedures. Toch grijpen ze nog niet alle kansen om de onderliggende oorzaken van verzuim aan te pakken en zo problemen als stress en overbelasting vroegtijdig te signaleren. Maar liefst 47% van de bevraagde bedrijven gaf toe dat ze de psychosociale risico’s van medewerkers niet kunnen inschatten. Een belangrijk aandachtspunt - want een bron van uitval - dat een proactief verzuimbeleid kan oplossen.

“Een proactief verzuimbeleid biedt enorme voordelen,” legt Bart uit. “Daarin krijgen medewerkers voldoende ondersteuning bij hun herstel en re-integratie, wat de kans op terugval aanzienlijk vermindert. Duidelijke communicatie speelt een sleutelrol: medewerkers moeten niet alleen weten hoe ze zich ziek kunnen melden, maar ook welke stappen daarna volgen. Bovendien helpt een goed geïntegreerd beleid, waaronder je collectief re-integratiebeleid, om je organisatie juridisch en praktisch sterker te maken.”

Van reactief naar proactief: 3 slimme starttips

  • Breng de psychosociale risico’s van je organisatie in kaart: werkdruk, stress, conflicten … Zo kan je snel risicozones identificeren en gerichte preventiemaatregelen nemen.
  • Praat openlijk over verzuim: organiseer regelmatige verzuimgesprekken tussen leidinggevenden en medewerkers, en deel je verzuimvisie actief met alle lagen van je bedrijf (intranet, een leuke campagne, een verzuimgids voor nieuwkomers etc.)
  • Bied maatwerk bij re-integratie: Zorg voor persoonlijke begeleiding en aangepaste werkmogelijkheden voor medewerkers die terugkeren na ziekte. Zo vergroot je de kans op een succesvolle terugkeer.

Samen naar een duurzaam positief verzuimbeleid

Iets meer dan de helft van de bedrijven (55%) werkt samen met zijn preventiedienst om verzuim aan te pakken. Dat is een goed begin, want met een partner zoals Mensura haal je alle expertise en ervaring in huis om te evolueren naar een duurzaam positief verzuimbeleid.

Samen analyseren we je huidige situatie, bepalen we verbeterpunten en formuleren we concrete, laagdrempelige actiepunten. Zo helpen we je op weg naar duurzame inzetbaarheid en een gezond werkklimaat met maximale aandacht voor werknemerswelzijn.