Lieve Gerits, casemanager verzuim bij Mensura, helpt organisaties bij het uit de weg ruimen van hindernissen voor een efficiënt verloop van het verzuimbeleid. Een gesprek.

Uit een grootschalige enquête van Mensura blijkt dat de aanpak van verzuim en re-integratie bij veel organisaties nog bijkomende aandacht vraagt.

Lieve Gerits: “Dat klopt. Uit de cijfers blijkt onder meer dat ruim vier op de tien bedrijven geen verzuimcijfers bijhoudt. Meer dan zeven op tien werkgevers heeft bovendien geen zicht op wat verzuim hen kost.

De redenen daarvoor zijn divers. Eén op drie organisaties volgt verzuim niet op, omdat ze het nut daarvan niet inzien. Bij andere ondernemingen is het veeleer een kwestie van tijd, geld of kennis die ontbreekt om op een optimale manier om te gaan met afwezigheden, inzetbaarheid en re-integratie.

Het gros van de organisaties kent wel procedures rond ziektemeldingen, maar met die maatregelen alleen kun je geen impact hebben op de verzuimcijfers. En dat terwijl je met de juiste ondersteuning het verzuim en de bijbehorende kosten met wel 10% kunt verminderen.”

Wat kan die organisaties motiveren of helpen om het anders te doen?

Lieve Gerits: “Ik merk in de praktijk dat hr-afdelingen en werkgevers verrast zijn als we inzichtelijk kunnen maken wat de impact is van verzuim ondergaan. Dat organisaties die inzetten op een duurzame en positieve aanpak verzuim met 10% of meer kunnen doen dalen, is vaak een eye-opener.

De investering in een verzuimbeleid en de uitvoer ervan, is klein bier in vergelijking met de oplopende kosten, de druk op productiviteit of de negatieve impact op de werkcultuur, het welzijn en de tevredenheid van werknemers.

Organisaties die worstelen met de uitvoering, doen er goed aan om externe expertise aan boord te halen. Daarom voorziet Mensura in ‘casemanagers verzuim’: verzuimexperten die bijspringen om specifieke noden op het vlak van verzuim of re-integratie vast te pakken.”

Waarover gaat het dan concreet?

Lieve Gerits: “We vertrekken altijd van de klantensituatie, maar in grote lijnen helpen we op drie belangrijke domeinen: het uitvoeren van het verzuimbeleid en het collectief re-integratiebeleid, de kerncijfers rond verzuim in kaart brengen en het voeren of helpen van verzuimgesprekken.

Leidinggevenden spelen een centrale rol in het verzuimbeleid, onder meer op het vlak van verzuimgesprekken. Maar niet elke leidinggevende vindt er de tijd voor of voelt zich daar comfortabel bij. Als casemanagers kunnen we daarbij ondersteunen.”

Ligt het niet gevoelig om die gesprekken uit te besteden?

Lieve Gerits: “Klopt, voor sommige organisaties is dat wel een stap. Nochtans zijn casemanagers heel goed geplaatst daarvoor. Ze hebben ervaring met dit soort gesprekken, en weten dus heel goed wat ze wel en wat ze niet mogen bespreken. Ze blijven weg van het medische verhaal en kijken naar mogelijke inzetbaarheid.

Tegelijk is zo’n gesprek met een meer neutrale externe persoon soms net makkelijker te voeren. En we kunnen net zo goed optreden als adviseur of coach voor leidinggevenden, zodat ze zich toch beslagen voelen om die gesprekken zelf te voeren.

Ook is het perfect mogelijk dat bepaalde afdelingen in het bedrijf zelf verzuimgesprekken voeren, en dat andere liever een beroep doen op onze ondersteuning. Sowieso voeren we bij de opstart gesprekken met hr en leidinggevenden om de cultuur in de vingers te krijgen. De werknemer die in gesprek gaat, mag bij wijze van spreken niet merken dat hij met een persoon van buiten de organisatie praat. Vanaf dan fungeren we als een draaischijf tussen verschillende rollen.

Hoe kunnen organisaties verzuimgesprekken opvolgen die een casemanager voert?

Lieve Gerits: “Om vlotte opvolging te garanderen, schakelen we onze verzuimsoftware TeamFlows in. Dat laat klanten toe om kerncijfers op te vragen, individuele dossiers te raadplegen of na te gaan wanneer bepaalde gesprekken plaatsvinden.”

Wat als organisaties interesse hebben om met een casemanager in zee te gaan?

Lieve Gerits: “Dan is het nu het ideale moment. Momenteel loopt er een pilootfase, waarbij we organisaties aan een voordelig tarief laten kennismaken met de dienstverlening. Tegelijk verzamelen we zo informatie om onze ondersteuning nog meer te finetunen op de verwachtingen en behoeften van werkgevers op het vlak van verzuimbegeleiding.”